7 קריטריונים למדידת המקצועיות של מקדמי אתרים
כמו בכל תחום מקצועי, בטח ובטח טכני כמו קידום אתרים, לאדם שלא מגיע מהתחום קשה למדוד את איכות העבודה. קשה עוד יותר להעריך מראש האם בעל המקצוע יוכל לספק תוצאות טובות ואם הוא באמת מעולה בתחומו. עם זאת, ישנם כמה סימנים שכדאי לשים לב אליהם ויעזרו לכם, בעלי האתרים והעסקים, לבחון מקדמי אתרים פוטנציאליים ולהבין האם מדובר במקצוען או חובבן.
לפניכם 7 קריטריונים פשוטים לבחינת קידום אתרים מקצועי.
#1 ניסיון והמלצות
כמובן שאין מורה כמו הניסיון ובתחום של קידום האתרים מדובר בקריטריון בסיסי וחשוב מאוד. מפני שאין שיטה אחת ברורה וקבועה לקידום אתר ומקדמים נסמכים לא אחת על ניסיון עבר הרי שללא ניסיון קודם קשה מאוד להגיע לתוצאות טובות בזמן סביר.
האם מקדמים מתחילים לא יכולים לעשות עבודה טובה בקידום האתר שלכם? לא בטוח, יכול מאוד להיות שמצאתם מקדם עם אינסטינקטים מעולים שיעשה עבודה מצוינת. אך סביר להניח שמקדם מקצוען וותיק יעשה עבודה טובה יותר. הסיבה לכך היא שגוגל לא מגלה לקהילת המקדמים את כל הפרמטרים לקידום אתר, אלו נלמדים בניסוי וטעיה תוך שנים של עבודה. כל מקדם מחזיק בשיטות מוכחות ובדוקות משלו, לפתח אותן לוקח זמן. (למקדמים מתחילים ממליצים "להשתפשף" בחברה תחת הנחיה של מקדמים וותיקים לפני יציאה עצמאית לשוק).
כמובן שהמלצות יעידו על טיבו של האדם מולו אתם תעבדו, האם הוא עומד בהבטחותיו? האם נעים ונוח לעבוד מולו? האם הוא מקצועי ומבין את התחום? אל תהססו לשאול מקדמים כמה זמן הם בתחום, היכן עבדו ולבקש המלצות של לקוחות עבר ולקוחות קיימים.
#2 הוכחות בשטח
מה נחשב להוכחה מבחינת קידום אתר?
- אתרים שנמצאים תחת חסותו של המקדם ומופיעים במיקום גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל.
- יחסי המרה גבוהים (גולשים שלא רק נכנסים לאתר אלא גם יוצרים קשר עם בית העסק).
- אתר שמקודם ביותר מפלטפורמה אחת בהצלחה (לא רק מיקום טוב בגוגל אלא גם שילוב של פרסום שמניב תוצאות).
- יותר מאתר אחד או שניים (מצביע גם על מידת הניסיון של המקדם).
#3 מענה מקיף
כשאנחנו מדברים על קידום אתרים בדרך כלל הנטייה היא להתייחס רק לקידום אורגני בשורת החיפוש של גוגל. נכון לומר שזה העיסוק העיקרי של מרבית המקדמים אך הוא בהחלט לא היחיד. שילוב נכון של מספר שיטות לפרסום, קידום ומשיכת לקוחות לאתר הבית של העסק יעיל יותר מרק לקדם אותו בתוצאות החיפוש האורגניות. לכן כשאנחנו בוחרים מקדם אתרים מקצועי אנחנו נקבל הצעה לא רק לקידום פשוט אלא חבילה כוללת המותאמת אישית לצרכי בית העסק שלנו שמכילה גם קידום דרך מודעות גוגל (אלו שנמצאות בראש כל עמודי החיפוש), ברשתות חברתיות, ביוטיוב, דרך עמודי נחיתה ועוד. האם כל בעל אתר בוחר לשלב מספר שיטות קידום? וודאי שלא, מדובר לא רק בשיקול שיווקי אלא גם כלכלי אך עצם היכולת של המקדם להציע יותר משירות אחד מעידה על המקצועיות שלו.
#4 שימוש בשיטות קידום פסולות
קריטריון שקצת מורכב יותר לבחון אך בהחלט אפשרי. ראשית נסביר מה ההבדל בין שיטות מוכחות ויעילות לשיטות פסולות. קידום אתר בגוגל הוא תהליך שדורש ידע מקצועי לצד הבנת הניואנסים הקטנים של תכנות האתר והתחזוקה שלו בהתאם להנחיות של גוגל. סטייה מהנחיות התכנות והקידום ומניפולציה שלהם עשויה לגרום לגוגל ”להעניש" את האתר ולהוריד את הדירוג שלו, לפעמים עד למצב בו לא ניתן לתקן את הרושם השלילי שנוצר והאתר יישאר בגדר פסול. מהן אותן שיטות פסולות? למשל העתקת חומר כתוב מאתרים מובילים ומתחרים, הוספת טקסט חבוי (לבן על רקע לבן למשל), ריבוי מוגזם של מילות מפתח בטקסטים, שימוש בחוות קישורים ועוד. מקדם אתרים מקצועי ישמח להסביר לכם בדיוק מה הוא עושה ואיך, מה המטרה של כל פעולה ולהתחייב לא להשתמש בשיטות פסולות לקידום האתר שלכם.
#5 חוזה ולו"ז
מרבית המקדמים כמו מרבית נותני השירות עובדים מול חוזה. לפני שאתם חותמים על חוזה מול מקדם קראו אותו היטב ושימו לב לפרטים הקטנים. האם החוזה הוגן עבור שני הצדדים? האם יש בו התחייבות לפרק זמן מסוים? האם יש תחנות יציאה? האם ישנם סכומי קנס כלשהם שתאלצו לשלם מסיבות כאלו או אחרות? האם הסכום שנקוב בחוזה הוא הסכום שסיכמתם עליו מראש? האם החוזה כולל לוח זמנים סביר והגיוני (נפרט על כך בהמשך)?
בנוסף, קידום נעשה לפי מילות מפתח ספציפיות, כלומר בעל האתר למעשה רוכש קידום מדויק ולא כללי למשל: עבור הביטוי "רופא שיניים בכפר סבא" או "הרמת חזה" ולא לכל מילה וביטוי אפשריים בתחומים הקשורים לאתר שלו. מקדם אמין וישר יבהיר גם בכתב בחוזה בדיוק אילו ביטויים הוא יקדם ומה תהיה התוספת במידה ותרצו להרחיב את הקידום לביטויים נוספים ולא יפתיע אתכם עם תוספות ותמחורים שלא סוכם על האפשרות שלהם מראש.
#6 התחייבות לתוצאות
אחד הסעיפים המעניינים ומאירי העיניים ביותר בכל התקשרות מול מקדם אתרים הוא ההתחייבות. בעוד שאנשים רבים בטוחים שמקדם שמבטיח להם תוצאות מהירות בזיל הזול הוא המקצוען ההפך הוא הנכון. קידום אתרים הוא תהליך מורכב שלוקח זמן. מקדם אתרים שמבטיח לכם הרים וגבעות תוך חודש הוא בגדר חשוד בשימוש בשיטות פסולות (ראו סעיף 4). בעלי אתרים מופתעים לפעמים כשנאמר להם שקידום יכול לקחת חודשים ארוכים עד שרואים תוצאות. כך למשל, אתר חדש לחלוטין שמקודם למילת חיפוש פופולארית לא יוכל להגיע למיקום טוב בתוצאות החיפוש בגוגל אלא לאחר כחצי שנה עד שנה של קידום מקצועי ואינטנסיבי. אתר קיים במיקום סביר שזקוק לתחזוקה טובה יותר ו"בוסט" במאמצי הקידום ניתן להביא למיקום טוב יותר תוך כארבעה חודשים עד חצי שנה.
מובן שאלו מספרים כלליים מאוד ואף מקדם מקצועי לא יתחייב במאת האחוזים לפרק זמן כלשהו. הסיבה היא שלא ניתן לצפות מראש בביטחון גמור מה יהיו הצעדים הבאים של גוגל, בטח שלא לטווח הארוך ומקדמים מנוסים יודעים את זה. מקדם אתרים מקצועי ייתן לכם הערכה על סמך הניסיון והמומחיות שלו תוך הסבר על פרק הזמן שהוא מציע, מה יעשה בזמן הזה ואיך הוא יפעל לטובת האתר שלכם מא' עד ת'.
#7 שקיפות, זמינות, שירותיות ודיווח
זמינות ושירותיות הם קריטריונים שניתן לבחון כבר מההתקשרויות הראשונות – האם המקדם עונה לכם בזמן סביר? האם הוא זמין לשאלותיכם? האם הוא עונה לכם בסבר פנים יפות וסבלנות? האם נעים לכם לעבוד מולו? לפעמים כבר מהשיחה הראשונה תוכלו להרגיש האם עומד מולכם אדם עם תודעת שירות המתאימה לבעל מקצוע מנוסה או לא.
כמו כן, שקיפות ודיווח הם קריטריונים שכדאי לשים לב אליהם – האם המקדם מסביר לכם מה בעצם נעשה באתר שלכם? האם הוא מדווח לכם על שינויים במאמצי הקידום? האם הוא מקפיד לעמוד בלוחות זמנים שנקבעו? האם הוא שולח דוחות התקדמות מפורטים ובזמן? וכדומה.
האם יש הבדל בין רמת המקצועיות של פרילנסר לחברה גדולה?
קשה לומר שיש יתרון לחברות ענק על פני פרילנסרים מכיוון שבסופו של דבר גם בחברות גדולות יהיה מקדם אחד שאחראי על הפרויקט שלכם – הוא זה שייתן את הטון ויחליט מה נעשה, כיצד ומתי. כמו כן, אין מקדם פרילנסר שעושה את כל העבודה בכוחות עצמו ורבים עובדים בשיתוף פעולה מול מעצבים, כותבים, משווקים ומומחים בתחומים נושקים כדי לתת ללקוחות שלהם את השירות המקיף והטוב ביותר במקום אחד.
בשורה תחתונה, איך אני יודע שבחרתי נכון?
בסופו של דבר, מקדמי אתרים נבחנים על פי מבחן התוצאה – האם המאמצים שלהם נושאים פרי? האם יש שיפור במיקום האתר בתוצאות החיפוש? בכמות הגולשים שמגיעה אליו? במספר הפונים דרך האתר אל בית העסק? אם מקדם האתרים שבחרתם עומד בכל הקריטריונים שציינו מצאתם מקדם אמין, ישר, בעל ניסיון ומקצועי שנעים לעבוד איתו ויספק לכם תוצאות מצוינות בפרק זמן סביר.