כל אתר שרוצה למשוך אליו גולשים, להעביר את הרושם שהעסק שהוא מקדם נמצא בראש התחום שלו ולהכניס לקוחות לעסק דרך האתר חייב להופיע כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש בגוגל. גוגל הוא המקום אליו אנחנו הולכים כשאנחנו מחפשים מוצרים/שירותים, הוא מנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם (בטח ובטח שבישראל) וללא התאמה של האתר לדרישות שלו אין כמעט סיכוי להגיע למיקום טוב בתוצאות החיפוש. מדובר סך הכל בהשקעה חכמה לטווח ארוך – כלי שיווקי של בית העסק בדיוק כמו כרטיס ביקור, פרסומת או פלייר – אתר המותאם לגוגל ומקודם בצורה אקטיבית ואפקטיבית יכניס לקוחות חדשים לעסק, זאת היא מטרתו.
האם אנחנו יודעים מה גוגל מחפש? איך הוא מקטלג את האתרים?
בגדול כן, מקדמי אתרים מקצועיים ובעלי ניסיון יודעים איך להתאים אתר לדרישות של גוגל ולתת לו את הסיכוי הטוב ביותר להופיע בדף הראשון בתוצאות החיפוש. האם אנחנו יודעים בדיוק מה הקריטריונים שגוגל משתמש בהם בזמן קטלוג אתרים? לא, גוגל לא מגלה לנו בדיוק מה הדרישות אך מידי פעם היא כן יוצאת בהנחיות לקהילת המקדמים שיעזרו לבנות אתרים טובים יותר לגולשים (לפי פילוסופיית גוגל כמובן). מקדם אתרים שנמצא מספיק זמן במקצוע יודע איך לשלב בין הדרישות הרשמיות של גוגל לבין שיטות קידום מגוונות ולהביא את האתר המוקדם לראש תוצאות החיפוש. כמובן, שהבסיס הוא בניית אתר המתאים לקידום בגוגל מלכתחילה. איך עושים את זה? המשיכו לקרוא.
4 דגשים בבניית אתרים מותאמים לגוגל
#1 – מיקוד מילות חיפוש
כשאנחנו מקלידים מילת חיפוש בגוגל הוא יספק לנו רשימה של אתרים לפי הרלוונטיות שלהם למילת החיפוש שלנו. איך גוגל מחליט מה רלוונטי יותר ומה פחות? מדובר בתהליך מורכב שכאמור, גוגל לא מגלה לנו את כל פרטיו. אך אנחנו כן יודעים ששילוב חכם וטבעי של ביטויים רלוונטיים לנושא האתר חיוני לקידום שלו בגוגל. כדי למקסם את האלמנט של מילות החיפוש בתוכן האתר חייבים לשמור על מספר כללים למשל: על ביטוי החיפוש להיות רלוונטי לבית העסק, על התוכן להיות טבעי ומעניין לגולש ולא לכלול כמות מוגזמת של ביטויי החיפוש (כולנו ראינו דפים כאלו שמלאים בביטויי חיפוש ש"נדחפים" בכוח לתוך הטקסט), יש לשמור על רעננות התוכן ורלוונטיות לזמן בו הוא נכתב, יש לשלב מספר ביטויים ולא רק מילה יחידה אחת ועוד. מיקוד מילות החיפוש, הפיזור שלהן בטקסים באתר, הדרך בה התוכן נראה, מתנהג ומעודכן הוא עולמו של מקדם האתרים כמובן ולכן חשוב מאוד לשלב אותו בצוות הפיתוח של האתר.
#2 – הפרטים הטכניים
כשאנחנו אומרים "טכניים" הכוונה היא לעולמם של המתכנתים ובוני האתרים, רמת הקוד והתכנות. אתר יכול להיבנות בצורה מסורבלת ומרושלת, טלאי על טלאי או בצורה אלגנטית, מקצועית ופשוטה. כאשר הרובוט של גוגל
"זוחל" דרך הקוד של האתר כדאי שהוא ימצא קוד שנוח לו לזחול דרכו, ללא שגיאות, ללא דרכים ללא מוצא וכמובן מותאם לדרישות שלו בנושא.
#3 – מהירות ותקינות האתר
כפי שהזכרנו בסעיף הקודם, מהירות התגובה של האתר היא פרמטר שגוגל לוקח בחשבון בזמן הקטלוג שלו. למהירות תגובה חשיבות כפולה – קודם כל גוגל מודד אותה ושנית הגולשים מודדים אותה. כאשר אתר לא עולה מהר מספיק (יותר משלוש שניות), כשאלמנטים בו איטיים מידי (לדוגמא סרטון שלא עולה מספיק מהר), כשמעבר בין דפים איטי מידי גולשים פשוט יעברו הלאה בלי לחשוב פעמיים. חשוב לזכור שעל כל אתר עם מבנה ותוכן מצוין יש מאות אם לא אלפי אתרים מתחרים שלרבים מהם גם תוכן נהדר ומבנה אטרקטיבי לגולשים. לפעמים, אלו הפרטים הקטנים כמו מהירות האתר שהופכים להבדל בין הצלחה לכישלון.
בנוסף למהירות האתר התקינות שלו חשובה מאוד. גוגל מאוד לא אוהב דפים עם שגיאות 404 למשל, קישורים שלא מובילים לשום מקום, פיצ'רים שלא עובדים כמו שהם אמורים וכדומה. כמובן שגם גולשים לא אוהבים אתרים כאלו. כשאנחנו מגיעים לאתר הצפייה היא שהוא עובד כראוי, תקין וללא תקלות. גולש שמגיע לאתר עסקי עם שגיאות ובעיות תפעוליות ישליך את הרושם השלילי על בית העסק כולו בבחינת: "אם האתר לא עובד למה שהמוצר/שירות יעבוד?".
#4 – חווית המשתמש
בלב ליבה של פילוסופיית הקטלוג של גוגל עומדת חווית המשתמש. מבחינת מנוע החיפוש, אם גולשים נשארים באתר שלכם סימן שמדובר באתר איכותי ורלוונטי. אם גולשים מגיעים לאתר ובורחים ממנו תוך מספר שניות כנראה שלא מדובר באתר מושקע, איכותי ומעניין. איך גוגל מודדת את הפרמטר של חווית המשתמש? אנחנו לא יודעים כמובן את כל הפרטים הקטנים (כי כפי שראינו, גוגל לא מגלה לנו את כל סודותיה) אבל אנחנו כן יודעים שזמן השהייה של גולש באתר באופן כללי ובכל דף באופן ספציפי, התנועה שלו בין הדפים השונים ומהירות התגובה שלהם לבקשות הגולש (למשל הפעלת וידאו) נכללים בקטגוריה הזו.
במובן מסוים מדובר במערכת שמזינה את עצמה: גולש אוהב את האתר – גוגל מזהה את החוויה החיובית ומעלה את הדירוג של האתר – יותר גולשים מגיעים לאתר – גוגל מזהה את התנועה המרובה ומעלה את הדירוג – יותר גולשים מגיעים לאתר – גולשים נשארים באתר זמן רב – גוגל מעלה את הדירוג – יותר גולשים מגיעים לאתר וכן הלאה והלאה והלאה.
איך בונים אתר שגולשים אוהבים? אתרים שנוח לגלוש בהם, קל לנווט בהם, לא מעמיסים מבחינה ויזואלית, בעלי גישה פשוטה לתוכן איכותי, אינטואיטיביים, עם ערכת צבעים נעימה ולא חדה מידי, בלי מערכות שיווקיות דוחפניות, עם תוכן מושקע ורלוונטי, עם דרכי יצירת קשר פשוטות וזריזות ומהירות תגובה גבוהה הם המאפיינים של אתר מוצלח ולשם כך מומלץ להיעזר במומחה לקידום אתרים שילווה את בניית האתר מהשלב ההתחלתי של אפיון האתר.