כשאנחנו אומרים "ראשון בגוגל" הכוונה היא בדרך כלל להופעה של אתר הבית של העסק בראש תוצאות החיפוש האורגני לביטוי מסוים. כשאנחנו מחפשים ביטוי כלשהו בשורת החיפוש של גוגל, מנוע החיפוש מציע לנו את התוצאות הרלוונטיות ביותר, אלו הן התוצאות האורגניות – האתרים שגוגל "חושב" שהכי רלוונטיים ומתאימים למה שאנחנו מחפשים. מעל לתוצאות הללו מופיעות מודעות שגוגל חושב שגם הן רלוונטיות לחיפוש שלנו. ההבדל בין שני סוגי התוצאות הוא שמודעות הן תוצאות ממומנות – פרסומות שבעל העסק שילם עליהן ואילו תוצאות החיפוש האורגניות הן התוצאות הטבעיות שהאלגוריתם של גוגל מצא.
למה בכלל להשקיע במיקום גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל?
עבור בעל עסק, השקעה בהבאת אתר למיקום גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל היא חלק משיווק וקידום האתר אונליין. מכיוון שגוגל הוא המקום אליו כולנו הולכים כדי לחפש מוצרים ושירותים, עסק ללא אתר שקל להגיע אליו עשוי לגלות מהר מאוד שהלקוחות הפוטנציאליים שלו לא מגיעים אליו אלא למתחרים בעלי נוכחות אינטרנטית חזקה משלו. השקעה בהבאת האתר למיקום גבוה בגוגל מחזירה את עצמה בפניות לעסק, ברכישה ישירה (רלוונטי במיוחד ב2021-22 עם היווצרותה של תרבות משלוחים בממדים אדירים), בלקוחות פוטנציאליים שלא היו מגיעים אחרת אל העסק וכמובן – ברווחיות גבוהה יותר. המשוואה פשוטה: מיקום גבוה בגוגל = יותר לקוחות.
איך להיות מקום ראשון בגוגל? איך להופיע ראשון בגוגל?
כדי להגיע לתוצאות החיפוש הממומנות – המודעות, יש לפרסם בגוגל אדס (לא נכנס במאמר זה לאיך והאם בכלל כדאי להשקיע בכך, מדובר בתחום מורכב למדי וקצרה היריעה מלפרט). כדי להגיע לראש התוצאות האורגניות במנוע החיפוש של גוגל יש לעמוד בקריטריונים של גוגל ולהיות הכי רלוונטיים למילת החיפוש הרצויה. איך עושים את זה? גוגל לא מגלה לנו מה בדיוק הוא מחפש ואיך בדיוק הוא מקטלג את כל האתרים ברשת האינטרנט. האלגוריתם של גוגל הוא סוד מסחרי שמור מכל משמר. אחת לכמה זמן, החברה מפרסמת הנחיות שיכולות לעזור לבעלי אתרים לעמוד בקריטריונים שלה ולמשל, להפוך את האתר לנגיש יותר למנוע החיפוש או קל יותר לשימוש על ידי הגולש וכדומה. אז איך בכל זאת עושים את זה? כאן נכנס לתמונה תחום קידום האתרים. המטרה של קידום אתר היא להביא אותו למיקום גבוה ככל האפשר (רצוי מקום ראשון כמובן) בתוצאות החיפוש.
מה בדיוק עושה מקדם האתרים כדי להביא את האתר למקום ראשון בגוגל?
מקדמי אתרים הם מומחים בתחומם ומכירים הן מלמידה והן מניסיון בשטח את הדרישות של גוגל ואת הדרך בה מנוע החיפוש מקטלג אתרים ומחליט מי יופיע ראשון (על סמך ניסיונם בתחום, שנים של עבודה מול מנוע החיפוש וכמובן – למידה מתמדת של התחום). ישנן פעולות טכניות שמקדם האתר יעשה ברמת הקוד וישנן פעולות ברמת התוכן ומבנה האתר. המטרה של המקדם היא להפוך את האתר למותאם לגוגל וחשוב לא פחות – רלוונטי, מעניין ונוח לגולשים. מבחינת גוגל, ככל שאתר מוצלח יותר כך "מגיע" לו להופיע במיקום גבוה יותר. ככל שיותר גולשים מגיעים לאתר ונשארים בו (דגש גדול מאוד על נשארים) סימן שהאתר רלוונטי, מעודכן, מעניין ואיכותי וקרנו בעיני גוגל יעלה. המקדם ישקיע בתוכן האתר, בשיתופי פעולה מול אתרים איכותיים אחרים, בעדכון שוטף של האתר, בנוחות הגלישה, ברלוונטיות שלו וכל פרמטר אחר שעשוי להפוך אותו למושך לגולשים. מדובר בעבודה הדורשת הן יכולות טכניות והן יכולות אופרטיביות גבוהות.
האם כל אתר חייב להיות ראשון בגוגל?
אם אתם בעלי אתר עסקי שמהמטרה שלו היא להיות חלק ממערך שיווקי המקדם את העסק שלכם ומושך אליו לקוחות חדשים אז כן – בהחלט, השאיפה היא להיות ראשון בגוגל. אם אתם מקימים אתר שמטרתו אחרת למשל עבור פרויקט לימודי כלשהו, אתר משפחתי וכדומה אין באמת צורך בקידום שלו שכן הוא לא נועד לציבור הרחב מלכתחילה.
אפשר לעשות את זה לבד או שחייבים לפנות למקדם אתרים?
אם יש לכם את הזמן, הסבלנות והיכולת ללמוד את התחום של קידום אתרים אז כן, בהחלט, יש סיכוי סביר שתוכלו לעשות זאת בעצמכם. האם תצליחו להביא את האתר למקום הראשון בגוגל? תלוי בכמה תהיו מוכנים להשקיע בכך כמובן. למידת התחום לוקחת זמן לא מבוטל, מדובר בתחום שחציו טכני חציו למידת מלאכת הקידום עצמה. הזמן הממוצע שלוקח למקדם אתרים ללמוד את רזי המקצוע ולהתחיל באמת להצליח לקדם אתרים למיקומים טובים הוא למעלה משנה. המקצוענים האמתיים הם אלו שמחזיקים בניסיון של שנים רבות. לכן, אלא אם כן אתם מוכנים להשקיע במקצוע חדש ההמלצה שלנו היא לפנות אל מי שכבר עבר את הדרך ויכול לעשות את הקידום עבורכם על הצד הטוב ביותר. איך בוחרים מקדם אתרים? בחרו מקדם אתרים בעל ניסיון מוכח, שנים של מוניטין יציב והצלחה בשטח. מישהו שיוכל לתת לכם שירות מצוין בזמן סביר ולהביא את האתר שלכם למקום ראשון בגוגל במקצועיות ויעילות.
האם מספיק להשקיע רק בקידום אתר למקום הראשון בגוגל?
התשובה לשאלה זו מורכבת ותלויה באופי העסק, המערך השיווקי הקיים ו/או העתיד לקום, המטרות העסקיות והתקציב העומד לרשות בעל העסק למטרות אלו. אנו ממליצים להתייעץ עם חברת קידום מקצועית לגבי מערך שיווק אונליין הכולל גם קידום בגוגל וגם אפיקים אחרים. מקדם מנוסה יוכל להמליץ לבעל אתר עסקי על הדרך הטובה ביותר להשיג את המטרות השיווקיות שלו במסגרת התקציב הקיים, האם להתמקד בקידום בתוצאות האורגניות בלבד או האם לפזר את ההשקעה במספר אפיקים שיווקיים.