האינטרנט מלא וגדוש באתרים על כל נושא ובכל שפה תחת השמש. לא פלא שלהפוך לאתר למוכר ומוביל קשה כל כך. לא פלא גם שעבור אתרים קטנים ובינוניים להצליח ולהגיע לחשיפה גבוהה בצורה ספונטנית ובלי פעילות יזומה כמעט בלתי אפשרי. לנהל עסק ולנהל אתר עסקי יחד גם אלו לא קלים כלל וכלל. חברות ניהול אתרים מציעות את שירותיהן לכל מי שאין לו את הידע או הזמן לנהל את האתר שלו ולהביא אותו להצלחה.
לפני הכל, מה כולל ניהול אתרים?
כשאומרים ניהול אתרים לרוב המחשבה הראשונה היא על תוכן האתר. נכון שתוכן (לא רק כתוב) הוא מרכיב מרכזי מאוד בכל אתר אבל הוא לא הדבר היחיד שיש לנהל. ניהול אתרים כולל בנוסף לתוכן גם למשל:
• אחסון האתר כולל התאמת תעבורה
• אבטחת האתר כולל מערכת תשלומים מאובטחת (אם יש צורך)
• אופטימיזציה למנועי חיפוש כולל התוכן של האתר
• ניהול מערך הלקוחות באתר (רלוונטי לאתרי מכירות או מועדוני לקוחות וכד')
• האצה של האתר, שיפור זמני תגובה ופעילות באתר
• שיווק האתר
• SEO
למעשה ניהול אתר מותאם אישית לצרכים של כל בעל אתר ואתר. חברות ניהול אתרים שונות מציעות שירותים שונים כאשר הגדולות והמקצועיות מציעות את כל הנ"ל. ישנם בעלי אתרים המתמקדים רק בתוכן וקידום בגוגל וישנם כאלו שרוצים לפתח את האתר למימדים גדולים יותר וירכשו חבילות ניהול נרחבות יותר.
מה הקשר בין ניהול האתר לקידום שלו בגוגל?
כל מקדם אתרים יגיד לכם בפשטות – קידום האתר מתחיל עוד מהקונספט הראשוני שלו. הסיבה לכך היא שגוגל מדרג אתרים על פי פרמטרים שרבים מאיתנו אפילו לא מודעים אליהם. תכנון בניית האתר בצורה נכונה למנוע החיפוש של גוגל הוא הצעד הראשון להצלחה בקידומו. לאחר הבניה יש להמשיך ולעשות פעולות קידום כדי להעלות את הדירוג של האתר. פעולות אלו כוללות בין השאר הזנת תכנים, בניית מערכי קישורים לאתר, שיפור ביצועים ועוד. ניהול לא נכון של האתר שלא לוקח בחשבון את הדרישות של גוגל יכול לעשות נזק רב מאוד לדירוג שלו. אתר שבנוי נכון, מעודכן באופן עקבי עם תוכן איכותי (טקסטים, וידאו ותמונות) ומנוהל בהתאם לכללי ה-SEO יעמוד במטרות שלו כולל קידום שלו בגוגל.
מי זקוק לשירותיה של חברת ניהול?
כל בעל אתר שרוצה להחזיק באתר "חי ונושם" אך לא יודע איך או לא מעוניין לעשות את זה בעצמו. אם מדובר על אתר פרטי קטן, משהו משפחתי או פרויקט לימודים כלשהו הרי שברור שאין כל צורך לנהל אותו בצורה מקצועית. אתרים עסקיים מצד שני, בהחלט זקוקים לניהול נכון ומקצועי. בעלי עסקים רבים אמנם יודעים טוב מאוד איך לנהל את העסק שלהם אבל הכללים בעולם האינטרנט שונים ומשתנים כל הזמן. ניהול אתר בינוני, שלא לדבר על גדול לוקח זמן ומשאבים רבים שלבעלי עסקים פשוט אין. כאן נכנסת חברת הניהול. כשמדובר באתרים מורכבים כמו אתרי מכירות או מדיה חברתית הרי שהצורך בניהול מקצועי גדול אפילו יותר:
ניהול אתרי מכירות – עבור אתרי מכירות חברות ניהול מספקות שירותים הכוללים עדכון שוטף של האתר במוצרים ומבצעים, ניהול מערך הרכישה והתשלומים, תמיכה טכנית ועוד. ישנן חברות שמציעות גם שיווק של האתר וניהול מערך הלקוחות.
ניהול מדיה חברתית – אתרי מדיה חברתית (כולל דפי פייסבוק, בלוגים, פורומים, לינקדין וכד') זקוקים לניהול בתדירות וברמה גבוהה מאוד תוך הבנה שיווקית עדכנית. חברות ניהול מציעות לא פעם גם ניהול של המדיה החברתית עבור בעלי עסקים.
מנהל אתר In-house או חברת ניהול מה עדיף?
בדרך כלל התשובה לשאלה הזו תלויה פחות בשיקולים מקצועיים ויותר בשיקולים כלכליים. עבור עסקים קטנים ובינוניים, לקחת מנהל אתר בשכר מלא, משרה מלאה או אפילו כפרילנס In-house פשוט לא משתלמת. הצרכים של אתר קטן או בינוני לא גדולים מספיק כדי להצדיק את ההשקעה הכספית. לאומת זאת, חברות גדולות לא פעם מחזיקות לא רק מנהל אתר אחד אלא צוות שתפקידו לנהל את האתר על כל היבטיו. כאשר מדובר בפורטלים גדולים במיוחד כמובן שצוות גדול מנהל אותם. במצב זה לרוב מדובר לאו דווקא במספר מנהלי אתר אלא דווקא בחלוקת תפקידים מקצועית בתוך צוות כשמנהל האתר הוא גם ראש הצוות. צוות שכזה יכול לכלול למשל עורך תוכן, מקדם אתרים, מעצב אתרים, מתכנת ועוד.
האם כל חברת ניהול אתרים יכול לנהל כל סוג של אתר?
אם מדובר באתר קטן שאין בו תנועה רבה או אתר בינוני שהמטרה שלו היא קידום עסק בינוני התשובה היא כן (בגדול). כל חברת ניהול מקצועית תוכל לנהל אתר שכזה בהצלחה. עם זאת, כאשר לבעל האתר יש רצון להתפתח, להגדיל באופן משמעותי את התנועה לאתר, לנהל מערכת תוכן, וידאו, אפליקציות ופונקציות מגוונות באתר ולהמשיך ולפתח אותו אפילו לכדי יצירת קהילה אונליין, כאן התשובה פחות פשוטה. מכיוון שמדובר בעבודה מורכבת מצד חברת הניהול, אחת הדורשת לא רק ידע טכני בתחום אלא גם חשיבה יצירתית, הכרת עולם ה-web לעומקו הרי שיש לבחור חברת ניהול מתאימה. חשוב מאוד לוודא שהחברה בעלת ניסיון בפיתוח אתר ברמה הזו ויש לה צוות שיכול לעמוד במשימה.
למה לשים לב כשבוחרים חברת ניהול לאתר?
קודם כל בחרו חברה אמינה עם המלצות והוכחות להצלחה. זכרו שניהול לא נכון של אתר יכול לעשות נזק תדמיתי לעסק ו/או לפגוע בקידום של האתר בגוגל. בדקו היטב מי האנשים שאתם אמורים לעבוד מולם, מה הכשרתם ומה ניסיונם בתחום. מעבר לכך, וודאו שהחברה מנוסה בניהול אתר בתחום שלכם ושהיא אכן מציעה את כל מגוון השירותים לניהול אתר. לבסוף יש את פרמטר המחיר – עשו סקר שוק, בדקו כמה עולה לנהל אתר כמו שלכם, בחרו בהצעה הוגנת וזכרו שהצעות נמוכות מידי עשויות להעיד על חוסר ניסיון