קידום לוקאלי הוא קידום אתרים שמתמקד באזור מסוים, במרבית המקרים כמובן האזור בו העסק ממוקם. ההיגיון מאחורי הקידום הלוקאלי אומר שאנשים נוטים לחפש עסקים באזור שלהם. למשל, אם אתם גרים באשדוד ומחפשים מרפאת שיניים סביר להניח שהביטוי שתרשמו בשורת החיפוש בגוגל יהיה "רופא שיניים באשדוד" ולא פשוט "רופא שיניים" . הדבר נכון לגבי חלק לא קטן מהעסקים בארץ. הקידום הלוקאלי ממוקד לעיר או האזור בו העסק נמצא ופונה למעשה לקהל מקומי. האם כל עסק צריך קידום לוקאלי? איך בוחרים בביטויים הנכונים ומה אפשר לעשות כדי למקסם את הפניות מלקוחות לוקאליים?
למי יועיל קידום לוקאלי?
שילוב של קידום לוקאלי יועיל לכמעט 100% מכל העסקים שכן מרבית בתי העסק אכן נותנים שירות באזור ספציפי. בנוסף, גם בעלי מקצוע שנותנים שירות בכל רחבי הארץ יכולים לקבל תוספת פניות עם קידום לוקאלי כאשר ממקדים אותו לאזורים שאותו בעל מקצוע מעדיף לעבוד בהם. לדוגמא, רואה חשבון בהחלט יכול לתת שירות בכל רחבי הארץ אך האם הוא ירצה? סביר להניח שהוא יחפש לקוחות גדולים שממוקמים בערים הגדולות ולשם יכוון הקידום הלוקאלי שלו.
כשמדובר בעסק פיזי שנותן שירות במקום הרי שקידום לוקאלי הוא חובה של ממש – כל תחום מתקבל כאן על הדעת החל מחשמלאי דרך קונדיטוריה ועד מנתח פלסטי. האם אפשר לשלב בין ביטוי כללי לביטויים לוקאליים ולמקסם את מאמצי הקידום האורגני? בוודאי שכן וכך בדיוק ראוי לעשות. ניקח לדוגמא את המנתח הפלסטי. ביטוי חיפוש כללי כמו "מנתח פלסטי" יכול להיות מרכז מאמצי הקידום. אך נכון גם לשלב ביטוי כמו "הרמת חזה בתל אביב", ספציפי יותר, מקומי וממוקד וכך ליצור מעטפת רחבה יותר במאמצי הקידום אונליין.
איך בוחרים ביטוי לוקאלי לקידום האתר? (איך בוחרים ביטוי בכלל?)
הבחירה בביטויים משלבת בין ניסונו של המקדם לבין התקציב של הלקוח ונעשית לאור מחקר מקצועי. מקדם אתרים מנוסה ידע לכוון בדיוק לאן כדאי למקד את מאמצי הקידום והיכן יש סיכוי טוב יותר להצליח להגיע לתוצאות – פניות מרובות יותר ואיכותיות יותר (כמות גולשים גבוהה באתר לאו דווקא שווה ללידים איכותיים). המקדם ימליץ על ביטוי אחד או יותר ויסביר את האפשרויות העומדות בפני הלקוח מבחינת תקציב לקידום כל ביטוי. בהתאם לצרכים השיווקים והמשאבים שהלקוח מעוניין להשקיע יבחרו הביטויים הכלליים והלוקאליים. ייתכן שהמקדם ימליץ "ללכת על" ביטוי לוקאלי בלבד, אין תשובה אחת ברורה כאן – הכל נעשה בהתאמה אישית לצרכים של העסק המקודם.
האם קמפיין קידום לוקאלי מתחיל ומסתיים בביטוי לחיפוש מקומי?
בוודאי שלא וחשוב מאוד לזכור שככל שמדובר על קידום אתר אונליין מומלץ להוסיף מספר אפיקי קידום מעבר לשורת החיפוש בגוגל, למשל:
- Google My Business – עסק שלא מעדכן את הפרופיל העסקי שלו בגוגל לא רק מפספס הזדמנות נהדרת למשוך אליו לקוחות אלא עשוי ממש לחבל במאמצי השיווק שלו. גולשים סומכים על גוגל, סומכים על האינפורמציה שהם מקבלים דרכו. אם הפרופיל כולל למשל כתובת מייל לא נכונה, דרכי יצירת קשר לא רלוונטיות ואפילו שעות פתיחה לא נכונות רוב הגולשים לא יטרחו לחפש את המידע הנכון אלא פשוט ימשיכו הלאה.
- נוכחות אונליין מעבר לאתר – ככל שהעסק שלכם יופיע (בצורה חיובית, כן?) ברשת ביותר מקומות כך יעלה קרנו הן בעיני לקוחות פוטנציאליים והן בעיני גוגל. אזכורים וקישורים באתרים אחרים, אינדקסים של עסקים בתחום שלכם, פורומים מקומיים, קבוצות פייסבוק של העיר או השכונה בה העסק נותן שירות וכדומה.
- המלצות – המלצות ועדויות של לקוחות מרוצים הם אחד הפרמטרים החשובים ביותר בבחירה בכל עסק או נותן שירות. כשאנחנו מחפשים כל שירות החל ממסעדה דרך חנות למוצרי חשמל ועד כירורג פרטי כולנו מסתכלים על המלצות של לקוחות עבר. האם המוצר שווה את המחיר? האם השירות מעולה או לוקה בחסר? האם הזמינות גבוהה? שעות העבודה נוחות? מה קורה אם יש בעיה, האם מקבלים יחס שירותי או שבית העסק מתעלם מהפניה? עדויות של לקוחות הן המקור הטוב ביותר למענה על כל השאלות הללו. נסו לעודד לקוחות מרוצים לכתוב המלצה באתר מוכר או בפייסבוק, בדפים העסקיים שלכם או באתר שלכם עצמו – המלצות אלו שוות זהב.
- תוכן מקומי – אם העסק שלכם נמצא ונותן שירות באזור מסוים חשוב לשלב באתר תוכן שרלוונטי לאותו אזור – כתבות, מאמרים, תמונות, סרטונים, פודקאסטים ועוד. הקהל המקומי יעריך תוכן לוקאלי שימושי כמו טיפים שקשורים לאזור שלכם, סקירה של עסקים מקומיים שתומכים בעסק שלכם ועובדים בשיתוף פעולה איתכם וכדומה.
- פרסום אונליין – גוגל אדס, פרסום בפייסבוק ובאינסטגרם, רשתות חברתיות נישתיות, פורומים, אתרים העוסקים בתחום של העסק, יוטיוב, טיק טוק וכל אפיק פרסומי אחר אונליין יכול רק להוסיף ולהרחיב את הנוכחות של העסק ברשת. כל עוד הפרסום נעשה בצורה מקצועית וחכמה (ממוקדם לקהל היעד, בתקציב יעודי שמנוהל היטב וכד') קשה לומר שיש דבר כזה יותר מידי פרסום.
האם יש הבדל בין אסטרטגיית קידום באזורים שונים בארץ?
קשה לומר שיש הבדל בין קידום אתרים בבאר שבע לבין חיפה למשל או בין קידום אתר עסקי באילת לבין רחובות. המטרה היא אותה מטרה – להכניס קהל מקומי לבית העסק. המיקום של העסק בארץ פחות משמעותי מבחינת קידום האתר אונליין. המקדם לא מתעלם כמובן מפלח השוק הספציפי והדמוגרפיה שהעסק פונה אליה אך ההתמקדות היא יותר בחתך גילאים, האם העסק פונה לגברים או נשים, האם למשל לאימהות או לפנסיונרים וכדומה. השאלה היא תמיד מי קהל היעד ומה הוא מחפש ולפי כך נבחרים הביטויים, הכלליים וגם הלוקאליים.