נכס דיגיטלי הוא "פיסת נדל"ן" אינטרנטית – נכס וירטואלי שקיים אונליין ונמצא בבעלותכם. בדומה לנדל"ן פיסי, גם רכוש וירטואלי נרכש, מוקם ומתוחזק על ידי מישהו – כל אתר, כל דף, כל פרופיל ברשת חברתית, כל פרסומת וכל וידאו שאתם רואים כשאתם גולשים באינטרנט נוצרה על ידי מישהו ושייכת לאדם או גוף כלשהו. נכס מניב כשמו הוא – נכס שמכניס לבעליו כסף.
האם כל נכס דיגיטלי הוא נכס מניב?
לא בהכרח, נכס דיגיטלי הוא כל "פיסת" אינטרנט בבעלותם, לאו דווקא כזו המכניסה לכם כסף. כך למשל, אם אתם מחזיקים באתר עסקי בסיסי ביותר שלא רואה תנועה ערה של גולשים אתם בעלי נכס דיגיטלי, פשוט כנראה לא אפקטיבי במיוחד. האם האפשר להפוך כל נכס דיגיטלי לנכס מניב ורווחי? בהחלט. השקעה של זמן ומשאבים, כמו בכל אפיק שיווקי ומכירתי אחר, בסופו של דבר תניב לכם רווחים.
אילו סוגי נכסים דיגיטליים קיימים?
- קבוצת פייסבוק
- ערוץ יוטיוב עם אלפי צפיות ועוקבים
- דף אינסטגרם עם עשרות אלפי עוקבים
- אתר אינטרנט
שלושת הראשונים הם למעשה פרופילים ברשתות חברתיות (גם ערוץ יוטיוב כיום הוא מעיין רשת חברתית). ישנם אנשים שמצליחים למתג את עצמם דרך הפרופיל החברתי שלהם ולהפוך לאושיות רשת של ממש בתחום מסוים. יש מאות אם לא אלפי דוגמאות כאלו בעולם וגם בישראל – אנשים שפתחו פרופיל חברתי שמושך אליו גולשים המתעניינים בתחום שהם בחרו. אין גבול לנושאים שניתן לבחור כאן – אופנה, אוכל, רכבים, נדל"ן, רפואה, תחביב ועיסוק מכל סוג, טיפים ועצות ועוד המון אפשרויות אחרות. עם מספיק השקעה ויכולות אפשר למשוך לא מעט גולשים לפרופיל כזה.
הבעייתיות בנכס דיגיטלי ברשת חברתית היא המגבלה שלו – בסופו של יום, אנו כפופים לחוקיה וכלליה של הרשת החברתית ומצומצמים לפורמט שלה בלבד. בנוסף, אפשרויות ההכנסה מן הפרופיל מוגבלות גם הן לאפיקים שהרשת החברתית מאפשרת ולכלליה. לבסוף, רשת חברתית עשויה להפסיק לפעול מסיבות שונות (זוכרים את מייספייס? לא? בדיוק) וכל ההשקעה שלנו תרד לטמיון. פרופילים ברשתות חברתיות יכולים לשמש כנכסים תומכים או משניים מצוינים, אך עבור מרבית האנשים פחות כנכס עיקרי.
לאומת פרופיל ברשתות חברתיות, אתר אינטרנט אינו מוגבל בשום אופן. ברגע שבנינו את האתר אף אחד לא יכול לסגור לנו אותו, לצנזר את פעולתנו בשום דרך – אתר אינטרנט הוא הנכס הדיגיטלי הגמיש ביותר.
איך SEO קשור לנכסים דיגיטליים?
SEO או קידום אתרים חיוני להצלחת נכסים דיגיטליים מניבים. הרעיון מאחורי SEO הוא לקדם את האתר למיקום גבוה בתוצאות החיפוש של גוגל וכך לחשוף אותו ליותר ויותר גולשים. שילוב של קידום ברשתות חברתיות (להבאת גולשים אל האתר) יכול להזניק אתר, גם חדש לתוצאות מאוד יפות. ככל שיגיעו אל הנכס שלנו יותר גולשים כך יש סיכוי טוב יותר לרווחים אך קשה מאוד לעשות זאת בצורה ספונטנית וגם, מרביתנו לא מומחים בתחום ועשויים לעשות טעויות שיעלו לנו ביוקר בהמשך. לכן, לכל מי שמתכנן לבנות נכס דיגיטלי מניב כדאי למאוד להתקשר עם מומחה לקידום אתרים לקבלת הכוונה ראשונית וכמובן – קידום האתר בפועל.
מה חברה לקידום אתרים תעשה כדי להביא גולשים לאתר? ישנן מספר פעולות כולל תחזוקה של התוכן באתר, יצירת נכסים משניים כמו פרופיל פייסבוק עסקי, קמפיין ממומן, דפי נחיתה ופעולות נוספות.
איך מתרגמים גולשים לכסף?
עכשיו שהבנו מהו נכס דיגיטלי ואיך להביא אליו גולשים, השאלה היא כמובן איך לתרגם את הגולשים הללו לכסף? יש מספר דרכים בהם ניתן להרוויח מתנועה של גולשים:
- מכירה ישירה – גולש שמגיע לאתר ורוכש מוצר או שירות שאנו מספקים לו.
- פרסום – אם יש לנו אתר מוביל עם תנועה גדולה של גולשים נוכל למכור שטח פרסום לבעלי עסקים.
- פרסומות גוגל – שילוב של גוגלאדס באתר יכול להניב רווחים לא רעים לאתרים עם תנועה ערה מאוד.
- לידים – מכירת לידים לצד ג', גולש שמשאיר פרטים באתר ומתעניין בתחום שלו אפשר להפנות לעסקים שמוכנים לשלם על הליד.
- שיווק שותפים – שיטה בה אנחנו ממליצים על מוצר כלשהו דרך האתר שלנו ומרווחים אחוז מהמכירה הסופית שלו.
כמובן שאין שום סיבה לבחור בין האפשרויות הללו וניתן בהחלט לנסות כל אחת מהן ולראות מה מתאים יותר ומה פחות, מה עובד טוב יותר תחת הנסיבות הספציפיות שלנו ועם סוג הקהל שמגיע אל הנכס. מרבית הדרכים לעשיית כסף מנכסים דיגיטליים לא דורשות השקעה בכלל או השקעה קטנה מאוד כך שגם לא מדובר בסיכון כלכלי משמעותי.
החלטתי להשקיע בנכס דיגיטלי, איך מתחילים?
ההחלטה הראשונה היא האם לרכוש נכס מניב או להקים אחד בכוחות עצמנו. ישנם בעלי נכסים דיגיטליים שמוכרים את הנכס הקיים שלהם. אופציה זו מתאימה במיוחד למשקיעים, כמו שישנם אנשים שמשקיעים בנכסים פיסיים כך יש כאלו שמשקיעים בנכסים דיגיטליים קיימים. אם הפרוטה מצויה בכיסכם ותרצו להרחיב את אפיקי ההשקעות שלכם זאת אופציה מצוינת.
האפשרות השנייה היא להקים נכס דיגיטלי בעזרת חברה לבניית וקידום אתרים. האתר צריך להיות בנושא נישתי שקשור אליכם, לעסק קיים, לשירות שאתם מספקים או לתחום שאתם מתמחים בו. יחד עם בונה האתרים שלכם תוכלו לתכן את האתר כך שישקף את האווירה שתרצו בנכס שלכם, יכלול פיצ'רים שיתאימו לתחום ולקהל הגולשים הצפוי, יבנה באופן שיאפשר קידום שלו בגוגל ויכלול גם אפשרות להרחבת האתר בהמשך. לאחר שהאתר יעלה לאוויר תוכלו לבחון אפשרויות שונות למשיכת גולשים אליו יחד עם מקדם האתרים שלכם, להשקיע בעדכון התוכן באתר ובשיתופי פעולה עם בעלי נכסים אחרים ומותגים שונים ליצירת רווחים. נכס דיגיטלי מושקע יכול להיות תוספת כספית נחמדה מאוד לבעליו או להפוך לעיסוק העיקרי שלו.