ניהול וקידום אתר דורש זמן והשקעה במיוחד כאשר מנסים להתחרות בחברות גדולות שמקדישות תקציב עצום עבור שיווק העסק שלהם באתר. הופעה בעמוד הראשון של תוצאות חיפוש בגוגל הוא הישג שרבים מתחרים עליו וגם אם מצליחים לעשות קידום אתרים מצוין, מדובר בתהליך שעלול לקחת מספר חודשים. אז מאיפה מתחילים? מהן השיטות לקידום אתר?
מאיפה להתחיל?
על מנת להתחיל בקידום אתרים של העסק, יש ראשית לבצע את הדברים הבאים:
- מחקר שוק – איסוף מידע בנוגע לאופן בו הלקוחות חושבים, דפוסי הקנייה והמיקום שלהם. המחקר צריך לספק מידע גם בנוגע לתחזית מכירות ראשונית של העסק ולאפשר מעקב אחר פעולות המתחרים וההתפתחות בשוק.
- ניתוח פרופיל שוק היעד – על מנת לקדם באופן יעיל את האתר יש לעשות פילוח של שוק היעד שמכיל את הלקוחות הפוטנציאליים עבור העסק. ניתוח פרופיל שוק היעד צריך לכלול מיקום גאוגרפי, דמוגרפיה ( גיל, מין, מקצוע ), אורח חיים, אופי והתנהגות ומידת הצורך של אותו לקוח במוצר או בשירות שמציעים.
- פיתוח המותג – בניית אתר וקידומו מחייבת מותג שייצג את העסק. בחירת המותג צריכה להיעשות תוך התמקדות בעיצוב שלו אך גם במידת היכולת של הלקוחות להתחבר באופן רגשי אליו ולמה שהוא מייצג. המותג מציג ללקוחות את האופי של העסק ואת מה שיש לו להציע.
- דרכי שיווק – ישנן לא מעט דרכים לקדם ולשווק את האתר וחשוב לבחור בשיטות שיתאימו לקהל היעד. אפשרויות השיווק כוללות פרסום בבלוגים, מדיה חברתית, פרסום חוברות ועלונים, שיווק במייל, שימוש במודעות גוגל ועוד.
- יעדים ותקציב – הגדרת היעדים ימקד את פעולת השיווק ויסייע להשגת המטרות. בניית התקציב חייבת לכלול בתוכה את הפיתוח ותחזוקה של האתר, אופטימיזציה למנועי החיפוש, פרסום, עיצוב המיתוג, הדפסה של חומרי פרסום, העסקה של אנשי שיווק ועוד.
- שימור לקוחות – מתן שירות טוב ללקוחות צריך להיות למעלה בסדר העדיפויות כיוון שהם המפתח להצלחת העסק. שימור הלקוחות נעשה באמצעות שמירה על תקשורת קבועה עם הלקוחות באמצעות מדיות חברתיות או בלוגים, מעקבים לאחר ביצוע העסקה, עמידה בהבטחות שניתנו ללקוח, חשיבה מחוץ לקופסה, בדיקה של משוב לקוחות והכשרה יסודית של צוות שירות לקוחות. איכות השירות שתינתן ללקוחות יכולה לתת לעסק את היתרון על המתחרים שמציעים את אותם מוצרים.
- מעקב אחר התקדמות האתר – מעקב אחר פעילות השיווק באתר צריכה להיעשות באופן שוטף כיוון שרק כך ניתן יהיה לדעת האם פעולות הקידום מסייעות בהגדלת המכירות ובהשגת התוצאות הרצויות. מומלץ לעבור ולבדוק את אסטרטגיית השיווק אחת לשלושה חודשים על מנת להיות בטוחים שהיא ממשיכה לשרת את האינטרסים של העסק. הבדיקה צריכה להיעשות גם בכל פעם שמוציאים מוצר חדש או מציעים שירות נוסף וגם כאשר מתווסף מתחרה נוסף כיוון שאולי יהיה צורך להתאים את האסטרטגיה מחדש. מעקב אחרי המכירות של העסק חייב להיעשות אחת לחודש על מנת לוודא שיש עלייה עקבית שתוכיח שפעולות הקידום שנעשות מועילות לעסק. אפשר גם להשתמש בכלי ניתוח חינמיים על מנת לבדוק האם הפרסום ברשתות החברתיות או באתר באמת מועיל ומביא לעלייה במכירות.
כל מי שעוסק בתחום של קידום אתרים יודע כמה חשוב לבצע אופטימיזציה למנועי החיפוש. מדובר באחת הדרכים היעילות ביותר עבור קידום האתר והיא שיוצרת תנועה גבוהה של גולשים באתר. תהליך האופטימיזציה כולל התאמה של האתר למנועי החיפוש באמצעות שימוש במילות מפתח, בנייה של קישורים פנימיים וחיצוניים, התאמה של תמונות לאלגוריתם של מנועי החיפוש והתאמת האתר לניידים.
קידום האתר באמצעות בלוג
קידום האתר באמצעות בלוגים היא אחת הדרכים לשווק את העסק באופן מקוון. שיתוף תכנים איכותיים באמצעות בלוגים יוסיפו ערך ואמינות לאתר ולכן צריך לעדכן על בסיס קבוע. מדובר בהליך שלוקח זמן ודורשת השקעה אך היא משתלמת לטווח הארוך. פרסום תכנים איכותיים בבלוג תגדיל ותייצב את תחושת האמינות של העסק אצל הלקוחות. ככל שתישמעו יותר אמינים וסמכותיים, כך יהיה ניתן למשוך בקלות את תשומת ליבם של הלקוחות למה שיש לעסק להציע. התוכן צריך להיות איכותי אך חשוב שהוא גם יהיה מעניין ואף משעשע – אין צורך לפרסם בבלוגים נתונים יבשים שרק ישעממו את הגולשים. מידע יבש ניתן למצוא באתרים שונים באינטרנט, הבלוג צריך להכיל מידע נוסף ואטרקטיבי. אפשר גם לשלב בבלוג קטעי וידאו שיכללו הדרכות שונות, סקירה של מוצרים חדשים, הדרכות על אופי השימוש במוצר, שיתוף בחוויות ואף מתן טיפים שמבוססים על הניסיון שלכם. איכות הסרטונים צריכה להיות ברמה טובה כך שהגולשים יוכלו ליהנות מסאונד ותמונות איכותיים. בבלוג ניתן גם להוסיף קישורים לאתר – דרך שיווקית נוספת לקדם את האתר.
קידום האתר בפורומים
פרסום תגובות בפורומים צריך להיעשות במשנה זהירות כיוון שזה לעיתים נראה כמו שיווק אגרסיבי ועלול דווקא להביא לתוצאה הלא רצויה. קידום האתר בפורומים היא דרך טובה למתג את האתר ולמצוא לקוחות פוטנציאליים שמעוניינים במוצר או בשירות שמוצע באתר. פרסום קישורים בפורומים היא דרך יעילה לקדם את האתר אך היא צריכה להיעשות במתינות ובסבלנות. כדאי להתחיל בפרסום תגובות בעלות ערך וידע שייגרמו לאותם אנשי קהילת הפורום לסמוך עליך. אפשר להיכנס לפורום ולהגיב על חסרונות ויתרונות של מוצר כלשהו ודרך זה להציג את המוצר שאתם מוכרים. לאחר שאותם הגולשים יתחילו לסמוך עליכם ועל המידע שאתם מספקים, ניתן לעבור לשלב הבא של קישור לחתימה או להודעה (מותנה כמובן באישור של הנהלת הפורום).
השימוש ברשתות חברתיות יכול לחסוך עלויות בתהליך קידום האתר אך צריך לדעת כיצד לבצע זאת באופן שיהיה יעיל ולא יפגע באינטרסים של העסק. ברשתות החברתיות ניתן למצוא את קהל היעד שירכוש את המוצרים והשירותים שהעסק מציע. אסטרטגיית שיווק נכונה יכולה להפוך קהל היעד ללקוחות של העסק ולשם כך צריך להבין לבחון את האופן שבו הלקוחות מתנהלים בזמן הגלישה ברשתות החברתיות ולהתחיל בהליך השיווק. השקעה כספית מינימלית תחשוף את הגולשים לאתר והמסר שרוצים להעביר אליהם.
שיווק במייל
על מנת לקבל את כתובת האימייל של הלקוח, צריך להציע מוצר או שירות חינמי כלשהו. שיווק במייל מצריך לא מעט התעסקות ולכן אם בוחרים בשיטת קידום אתר זו, כדאי להשקיע ביצירה של מוצר שיסייע בדרך כלשהי ללקוח וימשוך אותו אל האתר שלכם. מערכת היחסים עם הלקוח תיפתח באמצעות הקמפיינים השונים שיישלחו למייל שלהם אך כדאי להשקיע זמן ראשית בחיבור אל הלקוח ורק לאחר מכן לעבור לשלב השיווק והמכירה.
קידום האתר באמצעות שירותים שונים של גוגל היא דרך שהוכחה בעבר כמאוד יעילה. פרסומות בתשלום שמופיעות בעת החיפוש או באתרים שונים של מדיה חברתית יוצרים חשיפה רבה של הגולשים לאתר. אפשרות נוספות היא מודעות לתצוגה שמופיעות באתרים צד שלישי שמשתפים פעולה עם גוגל. המודעות יכולות להיות במגוון פורמטים כמו וידאו, תמונה, טקסט או מודעות באנר. מילות מפתח גם הן חלק מהמודעות של גוגל והשיווק נעשה באמצעות מכירה פומבית של המילים על ידי גוגל. משווקים ומקדמי אתרים בוחרים מילות מפתח שבאמצעותן הגולשים יוכלו להגיע לאתר שלהם. אותן מילים חייבות להיות רלוונטיות עבור העסק ולכן חשוב לעשות בדיקה ולהעריך את הסבירות שהגולשים ישתמשו במילים הללו למציאת האתר. אותם מקדמי אתרים מגישים הצעת מחיר על הסכום שיהיו מוכנים לשלם לגוגל עבור כל לחיצה של משתמש על המודעה. גוגל מעניקה ציון איכות שמתבססת על איכות המודעה והשילוב של הציון והצעת המחיר ייקבעו את המודעות ומיקומן בחיפוש במנוע החיפוש.
קידום ב YouTube
אסטרטגיית קידום אתרים שזמינה עבור בעלי עסקים גדולים, קטנים ואף עבור כאלה שלא עסקו בשיווק און ליין בעבר. הקידום ב YouTube מהווה את המעבר לשימוש בווידאו ככלי שיווקי ולכן חשוב ללמוד אותו על מנת להבין כיצד להשתמש בו באופן שיהיה הכי אפקטיבי עבור העסק. רבים ממקדמי האתרים לא עושים שימוש בכלי זה ומעדיפים דווקא להתמקד בשימוש ברשתות החברתיות או בבלוגים אך הם מתעלמים מהעובדה שגם YouTube הוא רשת מדיה חברתית. קידום בYouTube מהווה כלי שוויקי יעיל במיוחד כאשר המתחרים לא נמצאים בו וקהל היעד דווקא כן.
אינדקס העסקים של גוגל
על מנת לקבל חשיפה גדולה יותר בגוגל, בעלי אתרים מבצעים רישום באינדקס העסקים של גוגל ויוצרים פרופיל עסקי. מרבית מהם אבל אינם מודעים לכך שלאחר יצירת הפרופיל הם לא יכולים לשלוט בו ועל מנת לקדם את האתר וליצור לידים, הם זקוקים ליכולת לערוך ולנהל את הפרופיל העסקי. על מנת להיות מסוגלים לנהל את הפרופיל העסקי בגוגל, צריך ליצור חשבון גוגל נפרד עבור העסק ועבור אותו פרופיל. באמצעות חשבון הגוגל אפשר לשלוט בפרופיל, לתבוע בעלות וזכויות ניהול עליו ואף לעשות שימוש בתוכנות חינמיות שגוגל מציעה על מנת להגדיל את החשיפה לקהל היעד. יצירת הפרופיל היא זהה ליצירת מקום במפות של גוגל – לכל אחד יש גישה לזה וכל אחד יכול לבצע את זה. על מנת לבצע רישום באינדקס העסקים של גוגל כל מה שנדרש הוא שם עסק, מיקום העסק והקטגוריה בה העסק מתמקד. לאחר שגוגל תקבל את הפרטים ותוודא שלא קיים כבר רישום של העסק היא תאשר את הפרופיל. אותו פרופיל יהיה פתוח עבור הגולשים – שם יוכלו להשאיר ביקורות על העסק, להעלות שאלות ולהוסיף תמונות. הפרופיל העסקי יכול להכיל גם מידע שנאסף על ידי גוגל.
אפליקציות לחיפוש עסקים ושירותים
הגולשים באינטרנט עושים כיום שימוש באפליקציות עבור מציאת מידע שנוגע לעסק שהם מחפשים – שעות הפעילות, דרכי יצירת קשר, ביקורות וחוות דעת של גולשים אחרים, תפריטים ועוד. השימוש באפליקציה הפך להיות יותר פופולארי בשנים האחרונות כיוון שהוא נוח לשימוש וניתן לעשות זאת גם אם לא יושבים מול מחשב, כך הגלישה יכולה להתבצע מכל מקום. חשוב להכיר את האפליקציות השונות (ולעקוב אחר אפליקציות חדשות שיוצאות כל הזמן) על מנת לבצע רישום של העסק בכל אחת מהן ועל ידי להגדיל את החשיפה של הגולשים לאתר.
הצעת שירותים ומוצרים בחינם
כולם אוהבים לקבל מתנות וזוהי דרך קלה ליצור רושם ראשוני חיובי אצל לקוחות פוטנציאליים. המתנה לא צריכה להיות יקרה – לעיתים מתן ייעוץ קצר או הענקה של מוצר בסיסי יכולה ליצור תחושה טובה שתוביל לרכישת האמון של הלקוח וסגירת עסקה עתידית. באמצעות המתנות ניתן גם לקבל נתונים של הלקוחות ( כמו פרטים דמוגרפיים ודרכי יצירת קשר ) וכך ניתן גם יהיה להגיע אליהם באמצעות קמפיין שיווקי במייל. אנשים נוטים יותר לרכוש מוצר כלשהו לאחר שכבר קיבלו משהו בחינם.