רגע לפני שנתחיל, למה בכלל צריך לקדם אתר בגוגל?
בנייה ועיצוב של אתר באינטרנט היא ההתחלה של חשיפה למספר רב של לקוחות פוטנציאליים. קיומו של האתר לא מבטיח שכל אותם גולשים יהיו מודעים לאתר שנבנה ולכן יש צורך בקידום אתרים שיגדיל את מספר האנשים שיבקרו באתר. בזמן הביקור באתר, הגולשים יכולים ללמוד על השירותים שאתם מציעים, על מהות העסק, מי אתם ותחומי העניין שלכם. כל אותם גולשים הם בעלי פוטנציאל להפוך ללקוחות עתידיים וככל שיהיו יותר מבקרים באתר, כך יגדל הסיכוי שהעסק יצמח ויתפתח. קידום האתר יוצר זהות מקוונת עבור אותו העסק ובאמצעות טכניקות קידום אתרים שונות, ניתן להעלות את מיקומו בדירוג של גוגל.
למה קידום אורגני ולא ממומן?
הבנת ההבדלים שבין קידום אורגני לבין קידום ממומן היא קריטית להצלחת קידום האתר. התוצאות הראשונות שרואים במנועי החיפוש הן מודעות בתשלום ושאר המודעות הן מידע שנאסף מרחבי האינטרנט ורלוונטי עבור השאילתה שלכם. קידום האתר בתשלום יכול להיות מיושם גם על פלטפורמות שונות כמו פייסבוק, לינקדאין ועוד. שלא כמו פרסום ממומן, קידום אורגני הוא חינמי ואינו מצריך מכם השקעה כספית – הוא מבוסס על אלגוריתם מתוחכם של מנועי החיפוש ש"רץ" על מספר עצום של אתרים ומראה בחיפוש את האתרים בעלי התוכן הרלוונטי ביותר לחיפוש שבוצע. קידום ממומן נעשה באמצעות מודעות בתשלום שחברות משלמות על מנת שיופיעו גבוה בדירוג מנועי החיפוש. חשוב לזכור שהמטרה של מנועי החיפוש היא ליצור חווית משתמש נוחה ונעימה ולכן החיפוש תמיד ייראה את התוצאות הרלוונטיות ביותר (ללא קשר לסוג הקידום). השילוב של שתי אסטרטגיות הקידום הוא אידיאלי אך כאשר מדובר באתר חדש עם תקציב נמוך יחסית, האפשרות של קידום אורגני יכול להוות הדרך לקדם את האתר לאט ובטוח.
קידום אורגני מול קידום בתשלום – יתרונות וחסרונות
קידום אורגני – יתרונות
אחד היתרונות הבולטים כאמור של קידום אורגני הוא שניתן לבצע אותו בעלות מאוד נמוכה. להליך אופטימיזציה של אתר יש עלות אבל היא מזערית בהשוואה לקידום דרך מודעות בתשלום. לאחר שהגעתם לדירוג גבוה במנועי החיפוש, אין צורך כמעט בהשקעה כספית נוספת וככל שיותר גולשים ייכנס לאתר, כך יהיה קל יותר לשמור על הדירוג הגבוה. קידום אורגני נחשב גם למאוד אמין כיוון שאם הצלחתם להגיע לדירוג גבוה זה משדר מסר לגולשים שהאתר שלכם מכיל תוכן איכותי. גולשים לרוב מבצעים חיפוש באינטרנט כאשר הם מבקשים לקבל תשובה או פתרון לבעיה שהם מתמודדים איתה. קידום אורגני יאפשר להם להכיר את המותג שאתם מנסים לשווק – זה מאפשר לכם לחסום מתחרים מקוונים וככל שתשקיעו יותר זמן ומאמצים בשיפור דירוג האתר כך תוכלו לדחוף החוצה את המתחרים מהדף הראשון של תוצאות החיפוש.
קידום אורגני – חסרונות
העובדה שקידום אורגני אינו מצריך השקעה כספית גדולה הוא אכן יתרון אך משמעות הדבר היא שתהליך קידום האתר יכול לקחת זמן רב יותר. נדרשים זמן ומשאבים על מנת לבצע את התהליך באופן נכון שיוביל לתוצאה הרצויה. תהליך עיצוב התוכן ופרסומו באינטרנט לוקח לעיתים מספר חודשים וחשוב לזכור שהוא גם דורש התמודדות עם מתחרים פוטנציאליים. השימוש במילות מפתח יכול להיות תחום מאוד תחרותי ולעיתים נאלצים להתמודד גם מול חברות בעלות משאבים גדולים יותר שמסוגלים ליצור תוכן באיכות גבוהה יותר ממה שמופיע באתר שלכם. ההשקעה לבסוף תשתלם כאשר האתר יופיע בדירוג גבוה במנועי החיפוש.
קידום בתשלום – יתרונות
קידום בתשלום מאפשר חשיפה מוגברת ומהירה ללקוחות פוטנציאליים. לאחר הבחירה במילות מפתח שרלוונטיות לאתר, המודעות שמקשרות אליו יכולות להופיע בעמוד הראשון של תוצאות מנוע החיפוש. מודעות בתשלום מופיעות לרוב בראש העמוד אך גם בתחתית ובהתאם לתקציב שעומד לרשותכם, ניתן לראות את המודעה בעמוד הראשון אפילו כיממה לאחר שמבצעים את התשלום. מודעות בתשלום מאפשרות לכם גם לקבוע את הפרמטרים להופעת המודעה – שפה, זמן ביום, מיקום גאוגרפי ותחומי העניין בהם אתם רוצים להתמקד. הבחירה במילות מפתח נכונות היא קריטית גם כאשר מדובר בקידום בתשלום שכן היא תבטיח יציבות די גבוהה בדירוג תוצאות החיפוש. ככל שיותר גולשים ילחצו על המודעה, כך התנועה באתר תגדל ותבטיח שימור של מיקום הדירוג. על מנת להישאר גבוה בדירוג, יהיה עליכם גם לשלם את העלות הגבוהה ביותר.
קידום בתשלום – חסרונות
קידום אתר בתשלום מצריך השקעה כספית קבועה שכן ברגע שתפסיקו לשלם, מנוע החיפוש יפסיק להציג את המודעה. שלא כמו קידום אתרים אורגני, כאן נדרש תקציב שוטף שגודלו ייקבע את תדירות הצגת המודעות וכאשר מדובר באתר חדש, מדובר בהוצאה מאוד גדולה שלא בטוח שתשתלם לטווח הארוך. התחרות והמחיר של מילות המפתח משתנה בהתאם לאורך המילה (מילה או ביטוי), מיתוג ועוד. העלות של קידום אתר בתשלום יכולה להגיע לאלפי שקלים ולעיתים מדובר בהשקעה שלא מחזירה את עצמה. מודעות בתשלום אמנם אינן מצריכות תפעול שוטף אלא רק הגדרה ראשונית לפני הופעתן אך על מנת שהן יצליחו ויגרמו לגולשים להיכנס לאתר, צריך לוודא שזה מגיע אל הלקוחות הפוטנציאליים. מילות המפתח צריכות להיבדק באופן קובע ושוטף ובמידת הצורך יש לשנות, להוריד או להוסיף מילים. מודעות בתשלום מצריכות ניסיון כיוון שיש ליצור אותן תוך שימוש בתוכנות וכלים שמטרתם לסייע בקידום האתר.
לשתי האסטרטגיות יש יתרונות וחסרונות אך הדרך היעילה ביותר לקדם אתר היא לשלב ולאזן ביניהן. אופטימיזציית האתר תוכל להבטיח שהתוכן יופיע בתוצאות של קידום אורגני למשך זמן רב גם אם הוא לא יופיע בדף הראשון של התוצאות החיפוש. קידום בתשלום ישים את האתר שלכם בראש רשימת המנועי החיפוש ויהיה זמין עבור כל אותם גולשים שמוכנים לבצע רכישה של המוצר או השירות שאתם מציעים. המטרה שלכם היא להקל על הגולשים ושילוב האסטרטגיות תניב את התוצאות הטובות ביותר עבור לקוחות חדשים.
למה דווקא גוגל? מה עם מנועי חיפוש אחרים?
גוגל נחשבת למנוע החיפוש הגדול ביותר ודירוג גבוה יגדיל באופן קבוע את התנועה באתר שלכם. מרבית הגולשים באינטרנט, עושים שימוש בגוגל ולכן חשוב לפעול באופן חכם שיעלה או ישמר את הדירוג. עם זאת, חשוב לבנות אסטרטגיית קידום אתר שלא מסתמכת רק על מנוע חיפוש אחד רק למקרה שהאתר שלכם "ייענש" בגלל פעולת קידום לא נכונה – כמו שימוש בתוכן מועתק. גם אם הדירוג בגוגל יורד שלא באופן מכוון (טעות שנעשתה על ידי גוגל), ייקח זמן עד שהדירוג יעלה בחזרה ומדובר בזמן יקר שיכול לפגוע באופן מהותי ברווחיות של האתר.
קדימה, מתחילים!
איך מקדמים אתר בגוגל? 10 טיפים מעולים לקידום אורגני.
אופי הלקוחות
על מנת להגדיל את התנועה באתר, עליכם ראשית להבין מי הם הלקוחות הפוטנציאליים אליהם אתם פונים. עליכם להתאים את האתר ואסטרטגיית קידום האתר כך שתפנה לקהל היעד הנכון ולשם כך עליכם לבנות פרופיל לקוח אידיאלי עבור התוכן שאתם מנסים לשווק והשירותים שאתם מציעים.
שימוש במילות מפתח
שילוב תוכן איכותי באתר הוא הכרחי לקידומו אך לפני שמחליטים על סוג התוכן שרוצים להכניס, יש לבנות אסטרטגיית מילות מפתח. מדובר במילים שקהל היעד יחפש כשירצו למצוא את המוצר או השירות שאתם מציעים לקבל דרך האתר שלכם. מנועי החיפוש יציגו את התוכן הכי רלוונטי עבור מילת המפתח שהוכנסה ויניבו תוצאות מאתרים שונים, בלוגים ואף תמונות.
שימוש בביטוי מפתח
השימוש במילות מפתח הוא חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית קידום אתרים אך כיוון שמדובר בתחום מאוד תחרותי, מומלץ לבנות אסטרטגיה שתשלב ביטוי מפתח. מדובר בביטויים ארוכים יותר שהגולשים מכניסים למנועי החיפוש כאשר הם מעוניינים בחיפוש יותר ממוקד. ביטויי המפתח תופסים כיום חלק מכובד מהתנועה של מנועי החיפוש.
ללמוד את המתחרים
לאחר שהחלטתם על מילות המפתח בהן תשתמשו עבור העלאת דירוג האתר, תוכלו לזהות ולבחון את המתחרים שלכם עבור כל מילה והאופן שבו הם פועלים על מנת לקבל דירוג גבוה במנועי החיפוש. המידע הזה יוכל לסייע לכם בשיפור וייעול האסטרטגיה שלכם אך מומלץ שלא להסתמך רק על מידע זה ולקחת בחשבון פרמטרים נוספים שבזכותם בניתם את אסטרטגיית קידום האתר מלכתחילה.
עדכונים שוטפים בבלוג
לאחר שמסיימים לבנות ולעצב את האתר, מעט מאוד שינויים נעשים בו לאורך זמן. כיוון שמנועי החיפוש של גוגל מחפשים תכנים חדשים, עדכונים שוטפים בבלוג שרלוונטיים לתוכן האתר יוכלו להעלות את דירוגו. בבלוג ניתן לשלב מילות מפתח (אך לא בהגזמה) וליצור תוכן שיהיה אטרקטיבי עבור הגולשים. כדאי אפילו לעשות שימוש במילת מפתח אחת בלבד פר פוסט ולהשתדל לשלב אותה בכותרת, בכתובת האתר, בתיאור המטא ובפוסט עצמו.
שימוש בתוכן מקורי
מנועי החיפוש נוטים "להעניש" אתרים אשר עושים שימוש בתוכן מועתק ולא מקורי. כאשר אותו תוכן מופע בחיפוש בגוגל, רק אחד מהאתרים יוצג והדירוג של השאר יירד. האתרים המופיעים גבוה במנועי החיפוש הם כאלה שבוחרים להכניס תוכן מקורי לאתר. במידה ובכל זאת רוצים לעשות שימוש בתוכן שמופיע באתר אחר, ניתן ליצור קישור שיפנה אל אותו דף.
הפצה ושיתוף של תוכן
ישנן מספר דרכים להפיץ ולשתף את תוכן האתר:
- הפצה דרך מדיה חברתית שנעשית על ידי צד שלישי שמפרסם ומשתף את התוכן
- הפצה ושיתוף תוכן דרך בלוגים, פרופיל מדיה חברתית, דואר אלקטרוני ששייכים לבעל האתר
- הפצת תוכן בתשלום שלרוב עובדים על בסיס תשלום פר קליק
קישורים פנימיים
קידום אתרים מתמקד היום גם באיכות של התוכן ושילוב של קישורים פנימיים היא דרך טובה לקדם את האתר. קישורים פנימיים מחברים בין דפים שונים באתר, פוסטים ובלוגים ומשפרים את חווית הגולשים באתר. שילוב מילות המפתח בקישורים פנימיים מעלה את הדירוג שכן הוא מאפשר לגוגל לסרוק ביתר קלות את האתר. מומלץ שלא ליצור קישור פנימיים שיחזירו את הגולש לדף הבית אלא יעבירו את הגולש לדפים שבהם יוכלו למצוא תוכן עשיר, איכותי ורלוונטי לתחום בו עוסק האתר.
קישורים חיצוניים
מעבר להכנסת קישורים פנימיים לאתר, חשוב לשים דגש גם על בניית קישורים חיצוניים שיובילו אל האתר. מטרתם של קישורים חיצוניים כמו בלוגים או פורומים היא להוביל לאתר שלכם ולהגדיל את התנועה. פעולה זו תעלה את דירוג האתר במנועי החיפוש.
כתובת אתר ידידותית למשתמש
בחירה בכתובת אתר פשוטה תקל על הגולשים להגיע לאתר ותיצור דירוג גבוה יותר במנועי החיפוש. כתובת האתר צריכה להיות ידידותית למשתמש כלומר, קלה לקריאה, לכלול מילות מפתח שרלוונטיות לתוכן ולאופי של האתר ולהיות זמינה עבור סוגים שונים של גולשים. ככל שכתובת האתר תהיה פשוטה יותר (דבר שלא ימעיט מייחודיות האתר) כך גדל הסיכוי שהגולשים יזכרו אותה.
תשובות לשאלות נפוצות:
כמה זמן לוקח לקדם אתר?
קידום אתר אינו זהה למדיה בתשלום שבה ניתן לקבל ולראות תוצאות מידיות. קידום אתרים לוקח זמן שנע לרוב בין חצי שנה לשנה. מידת ההצלחה נקבת בהתאם להיסטוריה הקיימת של האתר, התחרות מול אתרים אחרים והמשאבים שיש לכם להשקיע בקידום. כאשר מדובר בדומיין חדש, הזמן שייקח לקדם אותו יהיה ארוך יותר כיוון שאין לו עדיין קישורים רבים או שהצליח כבר להוכיח את עצמו כאתר אמין. קידום אתר בדומיין חדש לרוב ייקח בין תשעה חודשים לשנה. עם זאת, חשוב לזכור שגם כאשר מדובר בדומיין קיים, זמן הקידום יכול להיות ארוך במידה ויש למשל בעברו קידום שלא נעשה על פי כללי גוגל.
איך אנחנו יודעים שהקידום עובד?
ישנם מספר פרמטרים שבאמצעותם ניתן לקבוע האם קידום האתר עובד – כאשר התנועה והזמן שבו הגולשים נמצאים באתר גדל וכמות הגולשים שיוצאים מהאתר קטן. אחוז התנועה באתר ודירוג התוצאה של האתר במנועי החיפוש שלובים זה בזה – תנועה גבוהה באתר מעלה את הדירוג והדירוג הגבוה מסייע להעלות את התנועה באתר. יצירה של תוכן אטרקטיבי ואיכותי באתר יעלה את הסיכוי להגדלת הזמן שהגולשים מבלים בדפי האתר ויבטיח את הצלחת קידומו.