מנוע החיפוש הגדול ביותר בעולם, בהפרש עצום יש לציין, הוא גוגל עם 70% מכל החיפושים ברשת. כשמדברים על קידום אתרים מדברים קודם כל על קידום בגוגל. כדי לקדם אתר בגוגל בצורה אפקטיבית מומלץ מאוד לבנות אותו מראש כך שימצא חן בעיני מנוע החיפוש. איך בונים אתר מותאם קידום אתרים? מה עושים אם כבר יש לנו אתר קיים? לתשובות המשיכו לקרוא.
הצד הטכני
גוגל הוא רובוט, מנוע חיפוש ששולח שלוחות לכל אתר ברשת כדי "לקרוא" אותו, לקטלג אותו ולדרג אותו. רובוט כמו רובוט עושה מה שהוא מתוכנת לעשות ולא יותר וכשהוא נתקל בתקלה הוא פשוט יעקוף אותה מבלי לנסות להבין את הבעיה. כזה בדיוק הוא גוגל – מחפש גישה נוחה, פשוטה ונטולת תקלות לאתרים שהוא "מבקר" בהם. בניית אתר בלי להתחשב בדרישות של גוגל יהפוך אותו לכמעט בלתי אפשרי לקידום. מה גוגל דורש? למשל:
- כתובת האתר URL – פשוטה ורלוונטית וכך גם הכתובות של הדפים הפנימיים.
- מפת האתר – קובץ HTML לגולשים וקובץ XML לגוגל יעזרו למנוע החיפוש להבין את המבנה של האתר, אילו דפים הם עיקריים ומה משני יותר.
- אחסון האתר – משפיע ישירות על היכולת לקדם אותו בגוגל בגלל ההשפעה על מהירות האתר ומספר התקלות הפוטנציאליות של השרת.
- התאמה למובייל – האתר שלכם לא מותאם למובייל? אוטומטית הדירוג שלו בגוגל ירד.
כמובן שיש עוד המון דברים טכניים שיהפכו את האתר שלכם לידידותי לגוגל והזמן לשים עליהם דגש הוא כשבונים את האתר. שילוב של מומחה לקידום אתרים בתהליך יבטיח שכל אותם פרטים טכניים גדולים כקטנים לא יטוטאו מתחת לשטיח בזמן העבודה על האתר.
Content is King – בניית אתר עם תוכן מותאם SEO
תוצאות החיפוש של גוגל מופיעות לפי מה שהגולשים מחפשים – גולש מחפש למשל "עורך דין בבאר שבע", גוגל יראה לו רק אתרים של עורכי דין בבאר שבע.
איך גוגל יודע שאלה אתרים של עורכי דין בבאר שבע?
פשוט – הביטוי "עורך דין בבאר שבע" מופיע בתוכן של האתר.
ככל שהאתר ממוקם גבוה יותר, כך גוגל חושב שהוא איכותי יותר ורלוונטי יותר לחיפוש (על סמך עשרות אם לא מאות פרמטרים). אבל בשורה התחתונה – הוא חייב להכיל את הביטוי "עורך דין בבאר שבע". בכל דף? כמה פעמים בכל עמוד באתר? גוגל לא מגלה את האלגוריתם המדויק שלה. ההנחיה היחידה היא שהתוכן חייב להיות איכותי ורלוונטי לחיפוש. כשבונים אתר חדש חשוב לכוון את התוכן כך שיכיל (בצורה טבעית ונכונה) את אותן מילות המפתח שגולשים מחפשים ואותן אנחנו מתכננים לקדם.
עיצוב אתר שגולשים ירצו להישאר בו
נניח שגולש נכנס לאתר שלכם ומיד חוזר חזרה? אולי הוא ניסה להיכנס לדף או שניים והחליט לחזור לחיפוש? הוא לחץ על כפתור החזור בדפדפן? גוגל יודע על זה ויוצא מנקודת הנחה שמשהו באתר לא מצא חן בעיני אותו גולש. כשמספיק גולשים עושים את זה גוגל עלול להוריד את הדירוג של האתר גם אם כל שאר הקריטריונים מצביעים על אתר רלוונטי ואיכותי. למה? כי מבחינת גוגל אם גולשים לא רוצים להישאר באתר יש להם סיבה טובה (גם אם הוא לא יודע בדיוק מהי). בדרך כלל הסיבה לעזיבה מהירה של הרבה גולשים היא עיצוב לא נכון – אתר מיושן, אתר לא נוח לניווט, כזה שאי אפשר להבין איפה כל דבר בו נמצא, יותר מיד חלונות קופצים ובאנרים, פרסומות בכל פינה, ערכת צבעים משעממת או צעקנית מידי וכד'. עיצוב האתר חייב גם הוא לקחת בחשבון את מאמצי הקידום שלנו בגוגל.
גוגל יודע מה גולשים אוהבים?
נראה שכן והיום יותר מאי פעם. ככל שהזמן עובר גוגל משתפרת מאוד בשכלול מנוע החיפוש שלה. האלגוריתם של גוגל רק הולך והופך למדויק יותר ויותר ומצליח לזהות לא רק מבנה טכני ופרטים פשוטים – אלא לשפוט את חווית המשתמש. לא פשוט להבין בדיוק על מנת מנוע החיפוש מסתכל (ולכן מקדמי אתרים פועלים בזהירות ומתוך הניסיון שלהם ושל אחרים) אבל אנחנו יודעים בוודאות שבניית אתר שגולשים ירצו להישאר בו (נוח, נעים, עדכני ומעניין) חיוני לקידום שלו .
מה עושים אם כבר יש לי אתר?
במקרה הזה מומחה לקידום אתרים יערוך סקירה מקצועית של האתר – דו"ח אופטימיזציה. הסקירה תמצא את כל הסיבות שבגללן האתר עשוי לא למצוא חן בעיני גוגל – קישורים "מתים", שימוש לא נכון (או לא בכלל) בתגיות וכותרות, שגיאות 404, דפים ללא תנועת גולשים, תוכן משוכפל או מועתק ממקורות אחרים ועוד. בנוסף, המקדם יבחן את העיצוב של האתר, את איכות התוכן שלו ואת השימוש בביטויי מפתח. אחרי הסקירה מקדם מקצועי יוכל להעריך האם אפשר (ורוב הזמן אפשר) לתקן את כל הליקויים באתר או שעדיף להתחיל מההתחלה עם אתר חדש שמותאם מראש לקידום.