נראה הרבה פעמים שגוגל מעדיף לדרג במנוע החיפוש שלו מותגים גדולים על פני עסקים קטנים. תחשבו על זה, כשאתם מחפשים ביטוח רכב סביר להניח שבמנוע החיפוש של גוגל יציג לכם קודם מותגים גדולים ורק כשתמשיכו לדפדף תוכלו להגיע לחברות קטנות יותר או לסוכנים פרטיים.
אבל האמת היא שמנוע החיפוש של גוגל לא מתאים רק למותגים, להיפך, הוא יוצר הזדמנויות לעסקים קטנים להתחרות עם המותגים הגדולים ביותר על התנועה האורגנית של הגולשים וזאת למרות תקציבי הענק של החברות הגדולות.
אז מה ההבדל בין קידום אתרים בגוגל לעסק קטן ובין קידום מותג פופולארי? על זה בדיוק נדבר במאמר.
היכולות של מקדם אתרים להשפיע באמת בעסק קטן לעומת מותג
כל מקדם אורגני, בין אם הוא מקדם עסק קטן ובין אם הוא מקדם מותג גדול, אוהב לראות תוצאות חיוביות של העבודה שעשה. מקדם אורגני נמדד במיקומים שהצליח להשיג בגוגל, בהגדלת התנועה האורגנית לאתר, ובהגדלת חיפוש שם המותג בגוגל. כעושים קידום למותגים גדולים חשוב להבין שגוגל אורגני הוא רק ערוץ שיווק אחד מתוך מערך שיווק גדול הכולל בדרך כלל פרסומות טלוויזיה, רשתות חברתיות, רדיו, שיווק בפרינט ועוד. כל מערך השיווק הזה אמור לעבוד ביחד בניצוחם של אנשי אסטרטגיה, מיתוג ושיווק. ככה יוצא מצב שכמקדם אתרים אתה מקבל בריף מהלקוח ואין לך הרבה השפעה על תהליכי שיווק גדולים שקורים בחברה.
בנוסף, רוב התנועה האורגנית שמגיעה למותגים היא משמות המותג והטיות שלו, כך לדוגמא באתר של אחת מרשתות הפיצה הכי נחשבות בארץ, התנועה האורגנית שמגיעה לאתר משם המותג היא 96%.
וכשאלו הנותנים, קצת מבאס להילחם על המקום הראשון בביטוי "פיצה".
בקידום של עסקים קטנים לעומת זאת יש הרבה יותר מקום ליצירתיות ולפיצוח עסקי שיביא את העסק להגדלת המכירות. לפעמים דווקא איש ה-SEO הוא זה שיכול לסייע ללקוח לייצר מוצר חדש או שירות חדש, לדייק את המוצר שלו ולעזור לו לשקף אותו באתר האינטרנט של העסק וכך להביא קהל חדש שעוד לא ביקר באתר. ובגלל שהעבודה היא מול בעל העסק ולא מול איש שיווק, אין דבר יותר מספק מלשמוע מבעל העסק שלפני תהליך הקידום האורגני בקושי היו לו מכירות ובזמן תהליך הקידום עלו אצלו הפניות בעשרות אחוזים.
ההבדל בתהליך עבודת הקידום האורגני בין עסקים קטנים ומותגים
מחקר מילות מפתח
אחד הדברים הראשונים שעושים בתהליך קידום אורגני, בין אם מדובר בעסק קטן ובין אם מדובר במותג, הוא לוודא שאנחנו בוחרים את המילים הרלוונטיות ביותר לעסק, לתהליך הזה קוראים מחקר מילות מפתח.
מחקר מילות המפתח זהו התהליך בו אנחנו מזהים אילו ביטויים אנשים מחפשים ומה ההיקף של החיפושים, כלומר – כמה פעמים בחודש אנשים מחפשים בגוגל ביטוי שרלוונטי לעסק שלנו. כבר במחקר מילות המפתח אפשר לראות את ההבדל בין מותגים חזקים ובין עסקים קטנים. למותגי תכשיטים כמו רויאלטי, מגנוליה ופנדורה יהיה כדאי לקדם ביטוי כמו "תכשיטים", בעל נפח חיפושים חודשי של 12,000 פשוט כי יש להם את התקציבים הדרושים בשביל להתחרות על ביטוי פופולארי זה.
לעומת זאת למעצב תכשיטים עם מס' לא רב של תכשיטים יהיה כדאי להשאיר את הביטויים הכי תחרותיים למותגים הגדולים ולנסות למצוא את ביטויי "הזנב הארוך" שהם מדויקים יותר עבורו. כך למשל אותו מעצב תכשיטים שמתמחה בעיקר בייצור תכשיטי זהב, נמליץ לו לקדם ביטויים כמו – עגילי זהב צמודים (1,200 חיפושים), צמיד טניס זהב לבן (800 חיפושים), שרשראות זהב לגבר (300 חיפושים) וכו'.
כלומר ככל שעסק קטן יבין יותר טוב מה הבידול והייחודיות שלו משאר המתחרים שלו ובפרט משאר אתרי התכשיטים, כך מחקר מילות המפתח יוכל להיות מדויק יותר ולהביא לאתר שלו לקוחות בשלים יותר לתהליך המכירה.
תוכן
באתרי מותגים יש הרבה פעמים עשרות, אם לא מאות אלפי דפים. את התוכן לאתר כותבים כותבי תוכן מקצועיים ואם התוכן כתוב טוב והמידע בו נותן ערך אמיתי לגולש, אז תוכן איכותי הוא בהחלט דבר מבורך אצל גוגל. אבל כותבי תוכן הם לא אנשי SEO ולכן באתרים גדולים ישנם המון עמודים שלא מותאמים לתהליך הקידום או שאין בהם ערך והם לא מביאים לטראפיק חדש של לקוחות.
באתרים של עסקים קטנים קל לנו הרבה יותר לעשות עבודת SEO חכמה ומדוייקת עבור העסק. עבודת הקידום תהיה מבוססת על ביטויים תחרותיים וביטויי זנב ארוך אשר יביאו גולשים איכותיים שכבר מחפשים את השירות או המוצר שלנו בגוגל. בדפים האלה חשוב להקפיד על חוויית גלישה מיטבית, לשקף לגולש מה השירות, לתת לו מספיק מידע על השירות, מדוע כדאי לו לקנות מאיתנו ולא מהמתחרים, לענות על שאלות נפוצות על המוצר או השירות וכמובן לייצר טופס יצירת קשר או מכירה נגיש ואינטואיטיבי.
וכשעובדים מול בעל עסק, שהקים את העסק שלו בשתי ידיים מתוך תשוקה אמיתית למה שהוא עושה, הגולשים מרגישים את זה מיד בתוכן של האתר.
לינקים
מנוע החיפוש של גוגל היה שונה מכל מנועי החיפוש שהיו לפניו וזה בגלל שהאלגוריתם של גוגל נתן חשיבות ללינקים שיוצאים מאתרים אחרים ומגיעים לאתר שלנו. אם אתר מסויים נותן לינק לאתר העסק שלנו זה בעצם מראה לגוגל שאותו אתר סומך על העסק שלנו וממליץ עלינו. בעבר כמות הלינקים שאתר היה מקבל היתה הפרמטר החשוב ביותר, בשנים האחרונות גוגל הכניס פרמטרים נוספים כמו איכות האתרים המקשרים ועולם התוכן המשותף ביניהם. הרי לא הגיוני שאינסטלטור ימליץ על אתר של צעצועי ילדים נכון?
במותגים גדולים הרבה פעמים מקדם האתרים יקבל תקציב של כמה אלפי שקלים ויקנה בהם לינקים בפבלישרים הכי גדולים ונחשבים שיש היום בישראל. חוץ מזה, מותגים גדולים נהנים מלינקים "טבעיים" שנוצרים ברשת כמו באזכור של שם המותג על ידי גולשים או ביקורת על מוצר חדש במגזין.
בעסקים קטנים, כשכל שקל חשוב לעסק, כל כתבה באתר חיצוני ויצירת לינק לאתר העסק הוא משהו שדורש תכנון ומחשבה. חשוב לבדוק מה המתחרים עושים, הרבה פעמים יכול להיות מצב שאין צורך בכלל לשפוך כסף על מאמרים ולינקים, ותוכן איכותי יהיה מספיק כדי שגוגל ידרג את האתר. מעבר לכך, בעיני לינקים זו דרך מצויינת לעסקים קטנים ליצור קשרים אמיתיים בין עסקים ולפרסם מאמרי אורח באתרים רלוונטיים. חוץ מזה, כשמדובר בלינקים תמיד יש מקום לחיפוש הזדמנויות ברחבי האינטרנט וליצירתיות.
מצב טכני של האתר
בניגוד לעסק קטן שיש לו אתר תדמית ואותו מתפעל בעל האתר או איש טכני נוסף, במותגים גדולים יש המון אנשים שעובדים מסביב לאתר – מזיני תוכן, מתכנתים, אנשי אבטחה, אנליסטים, אנשי שיווק ועוד. כשמספר כה רב של אנשים עובדים על האתר יכולות להיווצר בעיות רבות או לפחות חוסר בביצוע כל פעולות הקידום הנדרשות בעמודי האתר על מנת שידורגו בגוגל. במקרה זה, הרבה פעמים מקדם האתרים נשאר כיועץ חיצוני ששולח דוחות והמלצות ולא נוגע בעצמו "בברזלים של האתר", הדבר הזה יכול ליצור עיקוב בין זיהוי בעיית SEO שיש לטפל בה ובין הביצוע שלה בפועל. ואין דבר יותר מעצבן למקדם אתרים לחכות 3 חודשים עד שיעדכנו את מפת האתר של המותג.
לסיכום
הפעולות הנדרשות לקידום אתר בגוגל בין אם מדובר במותג ובין אם מדובר בעסק קטן הן זהות, צריך לדאוג לתוכן איכותי, למצב טכני תקין של האתר וללינקים. אך עם זאת אופי העבודה הוא שונה לחלוטין. במותג גדול לא תמיד אפשר לדעת האם פעולת ה-SEO היא זו שהביאה גולשים חדשים לאתר או דווקא הפרסומת החדשה בטלוויזיה. בעסקים קטנים מדובר אנשים שהקימו את העסק, הם לא אנשי שיווק או אנשי טכנולוגיה, ופה אנחנו, מקדמי האתרים, יכולים לגשר על הפער הזה ולגרום לאותם אנשים להגדיל את החשיפה של העסק שלהם ולעזור להם להתפרנס הרבה יותר יפה משהיה לפני שהתחילו את תהליך הקידום.
כותבת המאמר היא טל אקרמן מומחית בנייה וקידום אתרים לעסקים קטנים ובינוניים.
אוהבת לעבוד עם עסקים קטנים ובינוניים שרוצים לגדול ומבינים שנוכחות דיגיטלית מקצועית שנותנת ערך אמיתי לגולש מביאה בסופו של דבר לקוחות בשלים שבאמת מוכנים לרכוש את המוצר או השירות שלכם.